Om oss

Bli medlem i Tyresö hembygdsförening. Avgiften för år 2024 är 200 kr. för vuxen medlem.

Betalningsanvisningar: PLUSGIRO 50 97 06 - 8 eller Swish nr 123 372 89 79 ange mailadress, tack.

Välkommen!

Mailadressen används till att löpande sända ut information om aktuella aktiviteter i föreningen.

Tyresö Hembygdsförening bildades 1972 för att ta vara på kunskapen om det som höll på att försvinna när kommunen förvandlades från lantlig idyll till storstadssatellit. Vi har omkring 350 medlemmar. Alla som är intresserade av kommunens historia, nutid och framtid är välkomna som medlemmar

Hösten 2022 firade föreningen 50 år med en jubileumsutställning på kommunens bibliotek. Det kom många besökare och evenemanget var mycket uppskattat.

Här kan du höra Tyresöradions mingelreportage från vernissaget: Reportage från Vernissage 15 sep 2022

Tyresöradion:  "Tyresö Hembygdsförening fyller 50 år och firar bland annat med en jubileumsutställning på Tyresö konsthall. Göran Sundgren ordförande, Charlotte Gyllner konstansvarig och Eva Joelsson arkivarie, invigningstalade och sade många kloka, fina och varma ord till besökarna som minglade runt. Utställningen pågår till den 16 oktober. Intervjuare och producent Gunnel Agrell Lundgren"

Vi förvaltar åt kommunen ett gammalt båtsmanstorp, Ahlstorp, som ligger inom Alby friluftsområde. Under 1970-talet började torpet förfalla efter att en längre tid varit sommarbostad. Föreningen drog i gång en räddningsaktion som ledde till att kommunen tillsammans med Riksantikvarieämbetet och hembygdsföreningen upprättade en plan för torpets iordningställande och skötsel. Hembygdsföreningen fick förtroendet att förvalta torpet. Se separat flik: "Ahlstorp"

På Ahlstorp har vi aktiviteter året runt och alla är välkomna. På vårvintern har vi öppet hus några söndagar och då serverar vi kaffe och semla.  Valborg firar vi med brasa och sångkör på traditionellt sätt. I september är det åter Öppet Hus med servering av äppelkaka. Verksamheten avslutas med traditionell julmarknad med hantverksprodukter, bakverk och andra matprodukter samt servering i torpet.

Verksamheten består också av föredrag om Tyresös lokalhistoria, vandringar till intressanta platser, och även en bussutflykt utanför kommunen då och då. Vi försöker hinna vårda andra kulturmiljöer exempelvis gravfält från forntiden och samarbetar med kommunen i kulturmiljöfrågor. Vi engagerar oss också i planeringsfrågor och avger remissvar framför allt till kommunen.