Välkomna till Tierps hembygdsgille!

Föreningen bildades 1937 av några intresserade köpingsbor. Med medverkan av Tierps kommun anvisades en plats i Sveaparken som anlades redan 1905.

Här påbörjades skapandet av en hembygdsgård som kunde invigas år 1934. Anläggningen ligger mitt i samhället, mellan Grevegatan och Sveavägen. Planeringen av hembygdsgården genomfördes med hjälp av intendent Nils Åhlenius från Upplandsmuseet.

Idag finns här ett tiotal byggnader från olika platser av storkommunen Tierps gamla kommundelar. Under årens lopp har samlingarna av föremål blivit omfattande, vilket också innebär mycket underhållsarbete som utförs kontinuerligt. Utöver detta är hembygdsgården även en samlingsplats för Tierpsborna. Vi har bland annat en liten lekpark för de mindre barnen och ett antal pokestops (för mobilspelet PokemomGO) som drar besökare under fina dagar.

Vi erbjuder även möjligheten att hyra Gammelgården för tillställningar. Mer information om detta hittar du under fliken "Hyr Gammelgården"

Har du frågor eller är intresserad av att engagera dig i föreningen? Hör av dig till oss!
Varmt välkommen!