Sommaren 2013 i bilder

I det följande har vi lagt in några bilder med smått och stort från säsongen 2013.

Vi ber om ursäkt för att vi inte kunnat få med alla händelser i Södra skärgården, men detta bidrag kanske kan ses som en tidskapsel – kanske kan det bli värdefullt för kommande generationer vad man gjorde i Skärgården 2013?

Bilderna visas i en enda följd och man kan välja nästa bild i visningsläget. Vid det första upplägget av sidan fanns möjlighet att redovisa månaderna med följande ingresstext;

• De första bilderna är från april. Sommaren 2013 kommer vi att minnas som solig och varm. Även här i maj var det fint.

• Med juni och skolavslutningen spricker vår skärgård upp i full blomning. Midsommar och Hembygdsdag. Vi hade en uppmärksammad utställning med Hedda Ekmans bilder. Om Hedda kan man läsa på hemsidan i flera andra artiklar.

• Juli präglades av mycket sol och bad. På Asperö hade hembygdsföreningen ett välbesökt möte. Vi hade fint besök av efterlevande till Hedda Ekman och roddartjejerna av ett gäng från Cornwall.

• Augusti kom med allt bättre väder. Solen bara sken och sken. Det spektakulära Ö-loppet översköljde de flesta av Södra Skärgårdens öar med sina över 400 deltagare. Nytt rekord! Donsöfestivalen som gick av stapeln samtidigt kom nästan i skymundan. Och så var det kräftor förstås, fast någon riktig premiär inte längre finns. Men ett besök på Pensionat Skäret är ett måste!

• Fortfarande sommarväder i september. Det stora eventet var Donsö Shipping Meet 2013, som samlade massor av branschfolk. Och på hamnplanen hade man rest ett tält med plats för 800 gäster. Helt enormt! Någon hade mött en japan i Singapore som sagt, ”Donsö vet vi var det är, men var ligger det där Göteborg?”

• Månaden avslutades med skärgårdens ”älgjakt” – hummerpremiären. Men nu kommer väl mörker och kyla även till Södra Skärgården. Eller?

Peter Andersson

2013-12-31, 2020-02-14

Styrsö i bilder 2013

Några bilder i tidsordning över ett vanligt år på Styrsö. OBS Bilderna syns bäst i en vanlig dator.

VISA MER

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Peter Andersson (2020-02-14 09:04:11) Kontakta föreningen
Ändrad av: Peter Andersson (2020-02-16 15:48:18) Kontakta föreningen