GoogleMaps

Skärgården på Google Maps

Något som enbart varit storstäder förunnat har nu kommit till Styrsö och Donsö – gatubilder på Google Maps. Våra öar har dokumenterats i september 2011 med en kamerabil och det hela är en riktig levande tidskapsel. Fordon och personer finns på riktigt, även om ansikten och skyltar är suddade. Jag själv finns med från en position, samma dag som muraren höll på att putsa grunden på huset!

Om du vill se ditt eget hus, så gå in på Google Maps. Skriv din adress (räcker med Styrsö eller Donsö) och zooma in. Om du har en mus med hjul kan du använda det för att zooma, annars finns reglage i bilden. Du kan flytta kartan genom att ta tag i den med vänster musknapp. När du zoomat in till största förstoringen kan du med dubbelklick öppna gatu-vyn. Vips!

I gatu-vyn kan du promenera framåt med musen, titta åt sidorna och även vända dig om. Du lär dig snart hur det fungerar. Man stänger gatu-vyn med krysset uppe till höger.

Vi har gjort en karta med sevärdheter för besökare till Styrsö att följa i t ex mobilen!

Skicka en position
Genom att högerklicka och välja ”Vad finns här” får du upp en ruta med positionen för en GPS. Ibland måste man vänsterklicka på den gröna pilen. Ibland skyms den gröna pilen av en röd adresspil som också kan skickas. I rutan som öppnas väljer du ”Mer…” och kan därifrån skicka positionen med gatu-vy och allt till en e-postmottagare eller smart mobiltelefon. Mottagaren kan sedan starta programmet och se vad du skickat.

Det känns lite ovant i början, men detta är nytt käckt sätt att beskriva din hembygd för vänner och bekanta! Klicka här för att se något bekant! Kolla ”Street view”!

Peter Andersson

Styrsö Sockens Hembygdsförening

Skapad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2012-10-26 16:47:34) Kontakta föreningen
Ändrad av: Styrsö Sockens Hembygdsförening (2019-01-15 13:48:30) Kontakta föreningen