Daniel Johansson 90 år

Daniel Johansson – en verkligt genuin Styrsöbo

Daniel Johansson är 90 år. Född på Styrsö har han levt här hela livet – utom alla dagar som tillbringats till sjöss som jungman, styrman, kapten på eget fartyg och andras. Daniel är pigg som en mört, cyklar och intresserar sig för vardagen och alla människor. Han tycker att allting blivit bättre och är nöjd med sin tillvaro. En härlig människa!

Daniel fyller 90 år i dagarna

Daniel växte upp som femte generation på Styrsö på Furufjällsvägen 7 där hans syster Ebba fortfarande bor. 1950 blev huset på Tångenvägen 56 till salu och Daniel köpte det tillsammans med blivande hustru Eivors pappa. Huset har en intressant historia genom att det uppfördes redan på 1880-talet med adress Bangatan nr 16 i Majorna. Till skillnad mot intilliggande hus på Bangatan, som finns kvar än i dag, hände det sig att en järnhandlare Aron Berg 1906 köpte denna byggnad och lät tre snickare från Kössö montera ned huset, transportera det i delar och återupprätta det på Tångenvägen som sommarbostad. Där bor nu Daniel i övervåningen med havsutsikt åt tre håll medan barn, barnbarn och barnbarnsbarn håller till i undervåningen från tid till annan.

Vi träffar Daniel på Hembygdsmuseet en dag i september 2014. Han har i många år varit aktiv i Hembygdsföreningen, t ex har han själv byggt farstun på Mittstugan efter ritningar av frun, skolläraren Eivor. Daniel berättar om sin ungdomstid, då Gustaf Sandströms inmurade handelsträdgård avskärmade överklassen från vanliga öbor. Som springpojk fick man veta sin plats!

Men det var havet som danade vår Daniel. Redan som 14-åring fick han mönstra på faderns fraktskuta och seglade under andra världskriget med de laster som efterfrågades i Östersjön. Över Nordsjön var det ytterst farofyllt och först 1945 kunde Daniel som nybliven sjökapten segla i ett större område. England efterfrågade trävaror, järn och papper och på hemfärden medförde man kol, salt och sådant som glasbrukssand till Surte och porslinslera till Rörstrand i Lidköping. Han gissar att han gått Trollhätte kanal 500 gånger! De första båtarna låg i vinter-ide i Halsvik, men senare nyttjades också det issäkrare sundet söder om Källö.

Daniel berättar om den unika matrikeln för Styrsöskepparnas egen assuransförening

Daniel är medlem i Styrsö missionsförsamling sedan unga år. Som barn gick han i söndagsskolan i Missionskyrkan nere vid Tången, där barnen från hela Styrsö samlades oavsett församlingstillhörighet. Söndagsskollärare var bland andra bagarn, den kände Johannes Corneliusson, som vi berättat om i en annan artikel. På 50-talet köptes in ett gammalt fiskarhus som användes som ungdomsgård och scoutgård som bas för hajker under vindskydd ute i Styrsös natur. Daniel har därefter varit med i styrelsen och deltar fortfarande i församlingens arbete i den nybyggda fina kyrkan mittemot Hembygdsmuseet.

På 1980-talet engagerade sig Daniel i Hembygdsföreningen. Drivande ordförande var Walter Johnsson, Donsö och rektor Erland Johnsson, Styrsö. Även Daniels hustru Eivor och Rosalie Christensson var goda medarbetare. Det var arbetsdag varje lördag och ibland hembygdsdagar med folkdräkter och hantverk som nätknytning och spinning av garn. En annan som varit mycket aktiv var den allsidige nämndemannen Gunnar Tallberg från Donsö. En hängiven man som organiserade och märkte ut många av museets föremål! Han höll också ett vakande öga på ungdomen – dom skulle vara hemma senast kl nio på kvällen!

Daniel som guide i båthuset för Redegatans förskola i juni 1990

Daniel säger under vårt samtal i september 2014 att han är glad att någon intresserar sig för de gamla tiderna. Han är tydligen inte bortskämd med det. Det förvånar, för vad vore vi, dagens människor i karriären, om vi inte hade föregående generationers erfarenhet och vägledning att tillgå. Utan att förstå gamla tider och dess förhållanden skulle vi lätt förlora orienteringen och gå vilse i vår färd mot framtiden.

Pilgrimshus - läs Daniels egen vision som bidrog till Missionsförsamlingens nya kyrka

Vänskap går igen - Sällsamma möten mellan sjöfolk med Daniels egen text

Peter Andersson och Marinette Törnqvist

Styrsö Sockens Hembygdsförening