Stora Askeröns hembygdsförening är en ideell kulturförening på Stora Askerön

Beskrivning: Kvarnen  Fotograf: Hans Oscarsson

Kvarnen är vår hållpunkt.

Det var med anledning av bevarandet av kvarnen som föreningen bildades 1936.

Sedan dess har föreningen gjort mer eller mindre omfattande underhåll och renovering av kvarnen, varav den senaste, avslutad 2006, med ca 2000 arbetstimmar och ca 300 000 kronor.

Dessutom har vi skolhuset (nedlagd skolverksamhet 1956). Det kan hyras för föreningsmöte, informationsmöte, utställningar, etc.

Utöver detta har vi en rad arrangemang, där vi ser oss själva som den naturliga knutpunkten för människor på och utanför ön.

Vårt nästa projekt är att sammanställa och katalogisera allt material vi har, för att underlätta för oss själva, och andra intresserade att söka information.

Har du någon information om Stora Askerön, eller med anknytning hit, eller någon sak, så är vi jätteglada om du tar kontakt med oss och delger det du vet eller har.

Anders Carlsson,  ordförande

Stora Askeröns Hembygdsförening

Under året är föreningen involverad i:

Klockringningen på Stora Askerön varje söndag från maj till och med september.

Valborgsmässofirande med försäljning av kaffe, dopp, korv, bröd och lotteri.

Midsommarfirande med musik, sång och dans runt stången. Försäljning av kaffe, dricka och hembakat dopp. Lotterier både för barn och vuxna.

Tillsammans med Norums församling arrangeras friluftsgudstjänst.

Kulturvandring där olika ämnen ur Stora Askeröns historia berättas under guidad rundtur.

Tillsammans med Lilla Askeröns Vänner anordnas växelvist adventsfirande vid Lilla Askeröns klockstapel alt. Stora Askeröns skolhus.

Under året hålls 12 st. protokollförda styrelsemöten och ett årsmöte.

Vi är med på Hembygdsförbundets lokalhistoriska webbplats Bygdeband.

Vi finns även på Facebook.