Välkommen till Spekeröds Hembygdsförening.

Hembygdsgården ligger i Kleva, Spekeröd vid raksträckan på väg 650 (gamla E6) Skylt visar.

1953 startades Spekeröds Hembygdsförening och till styrelsen valdes bland andra Gustav Johansson Lundby till ordförande och Linnea Börjesson Tveten till sekreterare.

1978 fick föreningen Spekeröds kommunalrum av Stenungsunds kommun. Huset var byggt 1910 och stod tidigare på Kleva på mark skänkt av Johannes Olsson för uppförande av en lokal för socken-gemensamma ändamål. Den användes som vallokal, sammanträdeslokal för kommunalstämmor, telefonstation och postkontor. Vid uppförandet fanns det tio telefoner i socknen och lantbrevbäraren bar ut post tre gånger i veckan.

Huset användes också som bostad för post och telefonstationsföreståndaren Ottilia Nilsson. Hon hade flera uppvaktande kavaljerer där en som kom ridande tog med sig hästen in i bostaden. Det finns fortfarande hästskomärken på golvet efter det besöket.

1995 flyttades huset till sin nuvarande plats på Kleva på en kulle strax innanför Spekeröds bygdegård. Varje år firas midsommar på platsen med dans runt midsommarstången med spelemän, lekar, tombola, fiskdamm mm.

De gamla järngrindarna som möter besökarna var tidigare grindar till Spekeröd kyrka.

Vi hoppas att du vill bli medlem,  gå i så fall in under fliken "BLI MEDLEM" när du vill ha reda på bankgiro/swishnummer. Uppge också gärna din E-post adress så att vi kan hålla dig uppdaterad om vad som händer. GDPR gäller.