Lärarfortbildning och handledningar

Vad finns det för spår av historieböckernas händelser i den lokala historien? Vad berättar vår närmiljö om den stora världen? Hur kan man använda sig av hembygden för att göra historien konkret och enkel att förstå – vare sig hembygden är en stadsdel, landsbygden eller en by? Och hur paketerar man allt detta till en lektion?

Lärarfortbildningar

Skånes hembygdsförbund erbjuder lärarfortbildningar som är skräddarsydda efter just era önskemål. Vi samarbetar bl.a. med våra medlemsföreningar som är värdefulla lokala kunskapsresurser. Medlemsföreningarna finns i alla Skånes 33 kommuner. Vid intresse, kontakta hembygdskonsulent Ida Kroon.

Skånes hembygdsförbund är även en del av nätverket Uppsökarna, tillsammans arrangerar vi lärarfortbildningar som fokuserar på hur man kan hitta information om sin omgivning, landskapet och hur man som lärare kan utnyttja den faktiska platsen som kunskapskälla och resurs.

Lärarhandledningar

Vill ni jobba mer med landskap, forntiden eller lokalmiljön i skolundervisningen? Här hittar ni inspiration och handledningar på olika teman. Handledningarna har tagits fram i samarbete med medlemsföreningar och skola.

Klicka på bilderna, så öppnas pdf:n.

Att landskapa

Läs mer den europeiska landskapskonventionen och olika sätt att arbeta med den i undervisningen.

Medeltiden på plats

Fakta och praktiska tips på hur man kan arbeta med medeltiden på hemorten.

Spinnkrok

Instruktioner och fakta om hur man gör en egen spinnkrok.

Nedslag i Hemmesdynge och Östra Torp

En lärarhandledning till hur man kan arbeta med hemortens historia genom skriftliga källor, ortnamn, lokala sägner och mycket mer.

Praktiskt inslag i stenåldersundervisningen

Handledning med praktiska tips på hur man kan arbeta med stenåldern i undervisningen genom bl.a. matlagning i kokgrop och forntida hantverk.

Fokus 1800-tal

Fakta och tips på hur man kan arbeta med 1800-talet i undervisningen. Lärarfortbildningar på olika teman från Skånes Arkivförbund, Statarmuseet i Torup, Kulturen i Lund, Charlotte Berlings museum, Klostermuseet i Ystad, Svaneholm och Vemmenhögs härads fornminnes- och hembygdsförening.

Tiden kring 1900

Fokus i skriften ligger på att arbeta med tidsbegrepp med barn i förskolan men exemplen kan även fungera som inspiration för den som vill jobba med tiden kring förra sekelskiftet i undervisningen för äldre barn.

Folktro och sägner

En skrift om folktro och sägner med bakgrundsinformation om ämnet och olika sätt arbeta med det i undervisningen.

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: (2012-01-25 15:44:44) Kontakta föreningen