Förtjänsttecken

Skånes hembygdsförbund har ett eget förtjänsttecken. Det är avsett för förtjänstfulla insatser i skånsk hembygdsrörelse. Mottagare föreslås av medlemsföreningarna, som också delar ut tecknet. Förslagen ska motiveras, vilket även ger Skånes hembygdsförbund en värdefull dokumentation av personer och olika minnesvärda insatser i skånsk hembygdsrörelse.

Tecken och diplom
Förtjänsttecknet är utformat som Hembygdsförbundets logotype med ett grönt träd mot vit botten och svarta bokstäver. Storleken på förtjänsttecknet är 1,2 x 1,8 cm. Mottagaren får också ett diplom i A4-format, undertecknat av förbundets ordförande. På detta står vilken förening som lämnat förslaget.

Image Förtjänsttecken

Ansökan
Styrelsen i en medlemsförening ansöker genom ett mail till Åsa Andersson, [email protected]. I mailet ska framgå följande:

• Namn på ansökande förening
  • Tilltänkt mottagare
  • Motivering
  • När förtjänsttecknet är tänkt att delas ut
  • Till vem diplom och förtjänsttecken ska skickas

När Åsa bekräftat er ansökan kan ni vara säkra på att vi nåtts av den.

Kostnad
Förtjänsttecken och diplom kostar 100 kronor. Faktura skickas normalt till föreningens kassör.

Vid frågor, mejla eller ring Åsa Andersson på tel. 046-15 80 70.

Skånes Hembygdsförbund

Skapad av: Skånes Hembygdsförbund (2012-01-12 14:55:58) Kontakta föreningen