Om oss

Ryda hembygdsförening bildades 1919. Det här året hade några yngre personer flera gånger framfört önskemål om att det skulle anordnas regelbundna föreläsningar i socknen. Den 5 december 1919 höll Rydasonen Johan A. Karlsson ett föredrag om sin nya hembygd Tuna i Sörmland, där han var lärare. Efter denna föreläsning bildades Ryda föreläsning och hembygdsförening. Medlemsavgiften var 2 kr per år.

Ryda Föreläsnings- och hembygdsförening hade sitt första möte den 5 december 1919.. John W.Lönngren var den första ordföranden. Föreläsningar, många gånger med filmvisning och skilda ämnen, fick en central roll under många år. Dåtidens kända personer som föreläste var t ex Adolf Kloo, Sten Bergman, Jeanna Otterdal och Gunde Johansson. Föreningen skulle då som nu också aktivt verka för att natur och kulturminnen av värde skulle bevaras.

Föreningen förfogar över några fina stugor som vi vårdar. Det är Eklundsstugan, Ryggåsstugan i Åshult, Skvaltkvarnen vid Almesåsen, Lars-Augusts stuga vid Almesåsen och Snickeriet. Vi har också iordningställt en vandringsled som går från Almesåsen, förbi Gamla festplatsen, Skvaltkvarnen, Kokesas till Klevaberget, där du har en härlig utsikt över bygden.