Torpgrundsinventering med register

År 1975 vände sig kulturnämnden vid Nyköpings kommun till alla hembygdsföreningar inom kommunen för att få hjälp med inventering av gårds- och torpgrunder. Detta fanns alltså med i agendan då Runtuna-Lids Hembygdsförening bildades i november 1976.

Redan vid första samlingen i januari 1977 beslöt man att starta en inventering av socknarnas gamla torpgrunder. Intresset var mycket stort och man kunde indela varje socken i tre grupper. Man satte genast igång med att promenera ut i naturen till kända boplatser. Där mättes synliga grunder, man fotograferade och en platsritning gjordes upp. Gamla kartor har sedan studerats och kyrkböcker (husförhörslängder), mantalslängder och jordeböcker har luslästs – en del är ända från 1600-talet – för att anteckna namn på vad som funnits under åren.

Gårds- och torpinventering

Inventeringen kom så småningom att gälla alla gårdar, torp och stugor som funnits från äldsta belägg – inte bara grunderna. OBS! Bostäder som tillkommit efter 1903 är inte med i denna inventering men läggs till vartefter tid medger. Däremot har vi följt de gamla namnen i nutid.

Alla gårdar, torp och stugor, både befintliga och de som är rivna, finns nu i ett register för de båda socknarna Lid och Runtuna. Varje gård, torp och stuga har fått en egen samlingsmapp, som finns i föreningens arkiv. För Runtuna finns cirka 250 mappar och för Lid finns cirka 150 stycken.

Under många år har Anita Sederström studerat olika handlingar för att kunna göra en redovisning av alla gårdar torp och stugor. Källorna hon använt är:

Mantalslängder åren 1637-1860
Jordeböcker åren 1636-1754
Husförhörslängder åren 1756-1765 och 1783-1916
Lantmäterikartor från slutet av 1600-talet

Allt material från forskningen har förts in på vår hemsida under "Utforska platsen"

Använd dessa länkar:

Runtuna distrikt

Runtuna - register -alla namn under gårdarna.pdf

Lid distrikt

Torp o stugor i Lid.pdf

Skyltning av grunderna

Under åren 1999-2006 utfördes uppsättning av enkla skyltar på ek- eller lärkträstolpar vid de husgrunder som föreningen känner till.  I Runtuna har 48 stolpar med skylt satts upp och i Lid är summan 52 stycken.
Tyvärr får inte alla skyltar vara ifred för djur samt skogsmaskiner och  skyltar förstörs av väta och stark sol. Under 2007 påbörjades arbetet med att byta ut en del skyltar. Detta fortsatte i utökad omfattning under 2008  - 2014.  Under senare år sker mer sporadiska besiktningar av skyltarna. Gruppen som jobbat med detta har blivit äldre och fått svårare att gå längre sträckor. Det är svårt att rekrytera medlemmar till detta jobb. Därför kommer främst de lättåtkomliga skyltarna att kollas och bytas ut.

I Lids Fjällvedenskogar har vägar blockerats med bom så det inte går att åka bil till våra skyltade platser. Dessa skyltar kommer inte att underhållas.

Om du söker en särskild plats så gå först in på den platsen här i "Utforska platsen". Där finns koordinaterna som stämmer ganska väl på plats - man får kanske leta  lite omkring på stället

Skyltade husgrunder.pdf   länken går till både Lid o Runtuna

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-24 14:05:50) Kontakta föreningen