Skolverksamheten

Hembygdsföreningen och skolan

Vår kontaktperson gentemot skolan är från och med år 2013 Monica Fredriksson, Skälbyvägen 1, 611 93 Nyköping, Tel 0155-241386 eller 076-2629084, e-post:  [email protected]

För att väcka barns intresse för hembygden har vår förening anordnat dagar för Dammlötskolans elever. År 1985 gjorde vi besök i klasserna 1-6 där vi presenterade oss och det vi sysslade med. Ordförande Rune Sederström t h

Image

Året därpå ordnade vi en utflyktsdag till Lid för alla klasserna. Vi tog först med dem till torpgrunden Kasern på Taxinge ägor. Rune Sederström, Signe Adolfsson och Erik Pettersson berättade om vilka hus som funnits där mm. Eleverna fick sedan gå och leta grunder efter olika hus. Saft och bullar serverades sen av "mattanterna".

Image

Därefter åkte man till Lids gamla skola, där förre rektorn Bengt Hansson berättade om skolan förr. Gamla skolbänkar mm visades.

Image

Därnäst togs en promenad till Örstabyn. Man samlades först på "pörtbacken" för att äta medhavd matsäck. Vidare upp i byn. Där berättade föreningens ordförande Brita Gustafsson bl a om hur det varit där förr och att det på platsen funnits så tätt med hus att några varit tvungna att flytta sina hus.

Image

Dagen avslutades med en promenad till Lintorp, där eleverna fick prova på att tova ull.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nästa aktivitet för skolans elever årskurs 3-6 anordnades i maj 1988. Då fick de först lyssna till Anita Sederströms och Göte Göranssons berättelser om forntiden resp. vikingatiden. Bilder visades i gymnastiksalen. Sedan färdades man till Uppsa kulle och Löfsunds marker. Eleverna fick vandra runt till olika stationer bl a varggropar, gå på kullen med slagruta, baka pinnbröd, läsa texten på en runsten mm. Dessutom fick man höra om de tre väldigt gamla gårdarna som funnits intill Uppsa kulle. Oppusa nedergård, Oppusa övergård och Oppusa mellangård.

För årskurs 3 ordnades en kulturdag i maj 1991. Då hade vår förening lånat en vikingalåda med innehåll, som eleverna tyckte var intressant. Olika gravfält besöktes och arkeolog Eva Fransson berättade.

Sista utflykten var för årskurs 3 år 1992. Det blev en regnig dag vid Uppsa kulle, där eleverna fick titta på de två utgrävningar som hembygdsföreningens amatörarkeologer jobbade med.

När Hembygdsföreningens medlemmar Jan Hylander och Rune Hellström satte upp gärdesgård på tomten runt stugan fick eleverna från Dammlötskolan i omgångar komma och se hur sådan staketuppsättning gick till.

Från och med år 2002 har på Vidar Fellnerts initiativ sjätteklassarna i Dammlötskolan fått åka till den gamla skolan Smedsta i Gnesta kommun varje år. Den skolan är från 1880-talet och upphörde som skola 1935. År 1984 öppnades skolan på nytt men nu som museum. Frustuna Hembygdsförening har rustat upp skolan och möblerat med gamla skolbänkar och annat skolmaterial från den aktiva skoltiden. Skolklasser från olika håll har fått besöka skolan under en dag och känna på hur en skoldag från förr bedrevs.

Runtuna-Lids Hembygdsförening har stått för transporten av eleverna fram och tillbaks samt bjudit på varm korv efter skoldagens slut. Från och med 2008 har även Ludgo-Spelviks Hembygdsförening medverkat vid transporten eftersom en del av barnen i Dammlötskolan kommer från just det distriktet.

Tyvärr sålde Svenska kyrkan fastigheten under 2014, och denna blev privatbostad. Därmed kunde inte Frustuna Hembygdsförening fortsätta verksamheten där, och resorna för sjätteklassarna i Dammlötskolan har upphört.

I samband med utflykten till Smedsta skola har varje elev i klassen fått skriva en uppsats om hur de tror att deras livssituation ska vara femton år senare. Det gällde deras familjeförhållanden, boende, arbetssituation osv. Uppsatserna samlades in och har arkiverats hos Hembygdsföreningen. När de femton åren har gått ska eleverna samlas och en genomgång av uppsatserna kommer att ske. Hur kommer uppsatsskrivarnas framtidstro att stämma med den rådande verkligheten? Detta skulle man få svar på då.

Under 2019 har dock bara de två första uppsatsskrivande sjätteklassarna inbjudits för att läsa upp sina uppsatser med kommentarer om hur verkligheten blivit. För några få elever stämde uppsatsen till viss del med verkligheten. För andra var det nästan ingenting som stämde. Men allt togs med glatt humör från både deltagare och deras medföljande släktingar.

År 2020 skulle ett antal elever i nästa klass eller klasser inbjudas till en likadan återträff. Tyvärr blev detta inställt på grund av Corona-viruset, och träffen har inte återupptagits.

Ett par år innan resorna till Gnesta började fick vid några tillfällen skolbarnen komma till Hembygdsföreningens stuga och museum för att se hur förhållandena var under gamla tider. Under år 2001 kombinerades detta med skolans friluftsdag. Eleverna turades därmed om att idka friidrott på fotbollsplanen, besöka stuga och museum samt gå en tipspromenad. Frågorna i denna tipspromenad var i vissa fall relaterade till vad eleverna sett i föreningens stuga och museum.

Under 2011 visades även Hembygdsgården för ungdomarna från Runtunas Fritidsgård. En tredjedel av deltagarna fick lära sig hur smidet fungerade i vår gamla smedja under ledning av Jan Hylander . En tredjedel grillade korv och den sista tredjedelen kollade vårt museum och vår stuga med Vidar Fellnert som guide. Efter viss tid skiftades grupperna till nästa verksamhet så att alla tre grupper i slutändan hade varit på de tre platserna.

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-24 14:17:35) Kontakta föreningen
Ändrad av: Runtuna-Lids Hembygdsförening (2024-03-20 13:18:39) Kontakta föreningen