Hembygdsdräkten

Nyskapad föreningsdräkt

Delvis saxat ur Krönikan 1988 Till hembygdsföreningens tioårsjubileum presenterades en föreningsdräkt. Den hade komponerats av en grupp bestående av Elsa Gustavsson, Irene Axelsson och Berit Gerkman från Runtuna samt Barbro Eriksson från Lid.

Bernt Axelsson och Roine Alesand Klicka på ikonen

Färgen går huvudsakligen i rött med ränder i grönt och rosa. För den som var intresserad att sy upp en dräkt åt sig fanns tyg att köpa genom föreningen. Detta kostade 30 kronor per meter och då ingick hjälp med tillklippning. Till en kjol är tygåtgången ungefär 3,6 m.

Klicka på ikonen
Personer fr v Torsten Johansson, Bengt Oscarsson, Sigrid Widén (i annan dräkt), Bernt Axelsson, Torborg Johansson, okänd (i annan dräkt), Rune Sederström, Anita Sederström, Lennart Thorsson och Kerstin Pettersson (i annan dräkt) inför Nationaldagsfirandet i Nyköping den 6 juni 1987.

De tre modellerna som skulle finnas var för kvinnor midjekjol med sjal över vit blus, för männen utanpåskjorta med skärp eller väst med vit skjorta och ev. slips. Herrarna ska ha mörkblå byxor.

Runtuna-Lids Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-24 13:42:48) Kontakta föreningen
Ändrad av: Runtuna-Lids Hembygdsförening (2024-04-19 18:25:35) Kontakta föreningen