Hembygdsgården Mårtes

Hembygdsgården Mårtes ligger mitt i centrala Edsbyn och omfattar 28 gamla byggnader. Huvudbyggnaden Mårtes och sommarbyggningen Espes har imponerande vägg- och takmålningar. Husen är fyllda med vackra gamla föremål, även de vackert och stilfullt dekorerade i många fall. Herrstugan i Mårtesgården är ett rum dekorerat för livets stora fester. Detta är själva grunden för Världsarvet Hälsingegårdar.

Boka via Edsbyns Museum:

0271-216 67 (vardagar 8-16)

Besöksadress:

Hembygdsgatan 9

828 32 Edsbyn

Vi samverkar med Studieförbundet Vuxenskolan vid våra visningar.

Hitta hit

Karta över Mårtesområdet

1. Storbyggningen

Bostadshus på gården Mårtes. Troligen byggd som enkel ryggåsstuga under 1600-talet. Ändrad och tillbyggd under årens lopp. Övervåningen tillkom 1832. Huset flyttades till platsen från andra sidan Hembygdsgatan år 1921. Hälsingemåleri av Jonas Eriksson och Jonas Hertman på tak och väggar i herrstugan från senare delen av 1700-talet och följande årtionden. Dalmåleri från 1834 på övervåningen.

Herrstugan

Vardagsstugan

Sängstugan

2. Sommarstugbyggning

Flyttad från Espes i Västra Edsbyn 1924. Väggmålningar från Björ Anders Hansson från Rättvik. Här finns föreningens vävstuga. Brokvist daterad till 1825 och 1838.

3. Bryggstuga

Portlider med brygg- och bakstuga samt stall. Övervåning med drängkammare. Flyttad från Ängs i Södra Edsbyn.

4. Härbre

Hembygdsgårdens äldsta byggnad daterad 1581-1582. Inköpt 1948 och flyttat från Danes i Knåda.  Ett härbre användes till förvaring till säd, mjöl och andra matvaror.

5. Mangel- och Snickarbod

Innehåller även vedbod. Hitflyttad från Parta i Södra Edsbyn på 1920-talet.

6. Smedja

Byggnaden var Mårtes gårdssmedja. Huset står på sin ursprungliga plats.

7. Härbre

Kommer från Kvarnberg i Los. Kvarnberg tillhörde Ovanåkers socken 1639-1845. Daterad till 1667-1668. Hitflyttat 1932.

8. Kölna

Torkhus för säd. Användes även för torkning av kött, fläsk, malt och lin. Kommer från Ersk-Pers och Olpers i Vängsbo och hitflyttat på 1920-talet.

9. Härbre

Stolphärbre är en konstruktion som förhindrar råttor och möss att ta sig in. Ett av tre härbren, som stod i en rad på andra sidan Hembygdsgatan, tillhörde gården Mårtes. Vid dessa härbren fanns av gammalt en fångstgrop för varg.

10. Härbre

Stolphärbre hitflyttat på 1980-talet från gården Päas (Lindsmyrs) i Kyan.

11. Kornlada med halmsvale

Bygdens vanligaste sädesslag var korn. Användes för förvaring av säd och för tröskning. Under byggnaden fanns en hästvandring för tröskning med tröskbult. Årtalet 1853 står på skärmtaket över porten. Logen hitflyttad från Berbres i Vängsbo.

12. Ladugård

Även med stall och dass. Hitflyttat 1980 från Backa Nilses i Västra Roteberg.

13. Kyrkstall

Har stått vid Ovanåkers kyrka. Flyttat 1934. Användes av bönder i äldre tider när det körde häst till kyrkan.

14. Loge

Tröskloge som haft en hästvandring på södra sidan av huset. Hitflyttat från Los på 1980-talet.

15. Lada

Står på sin ursprungliga plats. Har tillhört gården Jumpasollas i Södra Edsbyn.

16. Skogskoja

Flyttad från Mållångsstuga- bodarna i slutet av 1970-talet. Man kan se att huset tidigare har används både som fäx (ladugård) och stall.

17. Scen

18. Serveringsbyggnad

19. Kök och toaletter

20. Mormors stuga

Donerades till Hembygdsföreningen 1973. Huset har stått i Knåda och flyttades hit under första hälften av 1800-talet. Har varit bostad åt sockenmuraren Nils Persson och fiolbyggaren Lars Johan Norin.

21. Morsbacka handel

Uthus till Mormors stuga med inredning från lanthandel. Var ursprungligen mangelbod, vedbod och dass. Donerades till föreningen 1973.

22. Skvaltkvarn

Skvaltkvarnar fanns vid bäckar och mindre vattendrag. De var utrustade med ett mindre vattenhjul, som var placerat horisontellt. Kvarnen flyttade från Lindsbergsmyra 1923.

23. Linlada

Inköpt 1945. Stod ursprungligen på gården Rottbergs vid norra torget i Edsbyn.

24. Fäbodstuga

Från Espespellas fädbodvall i Fullsbo. Hitflyttad i början på 1980-talet.

25. Stöss

Ett stöss är ett kokhus för tillverkning av messmör och ost på fäboden. Flyttades hit i början på 1980-talet från Stafsbo fäbodar.

26. Fäx

Fäbodfäx (ladugård) från Styggbo. Flyttades hit i början på 1980-talet.

27. Härbre

Kommer från Hökens i Långhed och flyttades hit i början på 1980-talet.

28. Järnvägskiosk

Fanns ursprungligen vid Edsbyns järnvägsstation. Hitflyttad 1985.

Ovanåkers Hembygdsförening

Skapad av: (2012-02-24 13:59:11) Kontakta föreningen