Edsbyns Museum

Edsbyns museum drivs av Ovanåkers Hembygdsförening och har funnits sedan början av 70-talet. Sedan 2017 håller vi till på nedre våningen i Vox Cultura. Byggnaden har genomgått en totalrenovering för att skapa ett hus för ”kulturens röst” – Vox Cultura. Här finns idag Edsbyns museum, Edsbyns bibliotek samt den nya oasen Café Gondolen.

Öppettider och adress hittar du längst ner på sidan.

Våra utställningar och arrangemang görs i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan.

Välkommen!

Image

Här kan du se målningar, träsniderier och fotografier av en av landets mest kända naiva konstnärer, Lim-Johan. Här visas 10 av hans 28 kända målningar, flera träsniderier, vackert dekorerade pigtittare, många fotografier, rakskrin, möbler och laggkärl. Det är en synnerligen representativ samling av hans konst.

Mer om Lim-Johan

Image

Författaren och fotografen Hans Lidman bodde och verkade i Edsbyn. Han skrev närmare 60 böcker i olika genrer, en mängd tidningsartiklar och lämnade dessutom efter sig ett stort arkiv med svartvita bilder, tagna under hans resor i Sverige och våra nordiska grannländer. Många av hans böcker handlar om hembygden kring Voxnadalen i Hälsingland. Förutom författare var han bl.a. ordförande i Ovanåkers hembygdsförening i närmare 30 år, redaktör för årsboken Hälsingerunor i 10 år, samt initiativtagare till Edsbyns museum.

Mer om Hans Lidman

Image

Rex El-transport tillverkad 1940-1941. Denna el-bil ägde systrarna Hulda och Jenny Delander från gården Morsbacka i Edsbyn. Damerna lär ha använt elbilen speciellt för att ta turer till kyrkan i Ovanåker varje söndag förmiddag.

Mer om Rex El-transport

Image

Här finns en fin samling folkkonst som består av både väggmåleri och målade möbler. Bygden har liksom övriga Hälsingland en rik lintradition. Den har gett oss både de så särpräglade Ovanåkersspetsarna, knypplade av grovt lingarn, liksom mängder av linnevävnader i olika kvaliteter och utföranden som vi visar. I vår folkdräkt går det också igen, men i den kan vi se olika utslag av att linet var en försäljningsvara som gav pengar att köpa både siden, bomull och annat som inte gick att producera här.

Image

I skolsalen har vi bänkar, kateder och orgel från över hundra år tillbaka i tiden. Sätt er gärna i bänkarna och upplev skolan från förr. Här har vi även gamla skolplanscher till salu.

Image

Här finns även en lanthandel, så som den såg ut från sekelskiftet och fram till 40-talet. Du får uppleva den genuina känslan i en autentisk miljö, med gamla reklamskyltar och originalförpackningar. Här kunde man köpa allt man behövde, från hästskor till socker och hårnålar.

Image

Museet växlar utställningar ett tiotal gånger per år. Både konst- och kulturhistoriska utställningar visas. Allt av intresse kan bli föremål för en utställning. Varje besök på Edsbyns Museum kan innehålla en trevlig överraskning i form av en ny utställning.

Utställningar och andra aktiviteter

Det finns mycket mer att se i vårat museum. Vi har montrar med ett rikt urval av leksaker och glasföremål. Det finns ett 50-tal monter-lådor med fickur, stenyxor, kammar och en massa andra intressanta föremål från vår bygd. Socknens 1900-tal representeras av utställningar om industrier, bandy och skidor samt ortens många kyrkliga samfund.

Image

Café Gondolen ligger precis intill vårat museum om du blir fikasugen. Vi säljer kaffe, festis, fikabröd, småkakor, karamellstrutar, bland annat. Vi har plats för 20 fikagäster plus en uteservering med 20 platser till. Även ett konferensrum med 10 platser finns tillgänglig för bokning. Här finns också vår shop med böcker, vykort, smycken, keramik och mycket annat.

Onlineshop

Besöksadress Edsbyns Museum