Bildarkiv

Vi är sedan september 2012 i full färd med att digitalisera Ovanåkers hembygdsförenings och Edsbyns Museums bildarkiv. På så sätt kan vi göra det allmänt tillgängligt på internet. Vi samarbetar med Digital bild i Söderhamn – en förening med mångårig erfarenhet av detta. Vi har från våra samlingar nu lagt ut drygt 45 000 bilder. Föreningen har dessutom skannat några tusen bilder från Woxna Hembygdsförening, Alfta sockens Hembygdsförening och Svabensverks Bygdeförening. Även dessa finns utlagda på DiBiS. Nya bilder läggs ut på deras hemsida ungefär en gång i månaden. Gå gärna in och titta på bilderna och hjälp oss att identifiera personer, miljöer och byggnader.

Digital Bild i Söderhamn

Edsbyns Museum har en stor bildsamling från många fotografer som verkat på orten. Vi har övertagit Stig Elvén bildarkiv från åren 1937 till 1984 - både porträtt och övriga bilder. Dessutom har vi ett stort antal bilder tagna av Hans Lidman, Josef Johansson, Georg Gagnehed, Johan Erik Olsson (Lim-Johan) och många andra.

Vänd er till Edsbyns Museum för att beställa kopior.

Stig Elvén

Image

Under mer än 60 år har Stig fotograferat sin hembygd. Mesta tiden, 1939-1984, som verksam i sin egen firma. Som pensionär ägnade han stor del av tiden åt att katalogisera sitt stora yrkesarkiv.

Den yrkesmässiga grunden lades när han under 2 år arbetade och utbildade sig hos Wåhlstedts i Bollnäs. 1939 var det dags att öppna eget i Edsbyn. I efterkrigstiden expanderade Edsbyn, industrin utvecklades och de sportsliga framgångarna kom, detta blev en intensiv period för Stig. Han och kameran fanns oftast med i händelsernas centrum.

Stig var bygdens fotograferande reporter, ateljéfotografen, högtidsfotografen, näringslivsfotografen, hembygdsfotografen m.m.

På dibis.se kan ni se en väsentlig del av Stig Elvéns fotografier.

Stig Elvén DIBIS

Georg Gagnehed

Image

Georg Gagnehed föddes i Ockelbo år 1925. Som ung sysslade han med jord- och skogsbruk. Efter studier vid folkhögskola hade han anställning vid Hälsinge regemente i Gävle. Därefter var han jordbruksförman i Västmanland. Han var tidigt ansluten till dåvarande SLU och under tiden i Västmanland var han förbundets biträdande ombudsman. Vidare var han ortskorrespondent för Västmanlands Nyheter.

I början av 1950-talet bosatte han sig i Bollnäs. Efter en tid som evangelist inom Svenska missionsförbundet med placering i Sveg blev han lokalredaktör åt Hälsinglands Tidning med tjänstgöring i Edsbyn. Vidare har han varit nyhetsbevakare åt Expressen. Omkring 1970 blev Georg Gagnehed pensionerad på grund av sjukdom. Han har också medarbetat i tidningen Persmässposten. Georg Gagnehed blev 62 år.

På dibis.se kan ni se en väsentlig del av Georg Gagneheds fotografier.

Georg Gagnehed DIBIS

Johan Erik Olsson

Image

Efter sin vistelse på Ulleråker skaffade Lim-Johan sig tidigt en kamera och i sin stuga i Kyan hade han ett separat fönsterlöst mörkrum – ”mörkskrubben” kallade han rummet. Kamerautrustningen utökades snart med ytterligare två kameror. Han hade lillkaméran, mellankaméran och storkaméran. Han betonade orden på det sättet, då han pratade om kamerorna.

Som man kan se på många av hans fotografier kom konstnärsådran fram även här. Många av hans fotografier har bearbetats genom att glasplåtarnas emulsion har skrapats bort. Alternativt dekorerade han plåtarna ytterligare innan korten framkallades.

På dibis.se kan ni se en väsentlig del av Lim-Johans fotografier.

Lim-Johan DIBIS

Vi tackar våra sponsorer av detta projekt för värdefulla bidrag!

Skräddrabo Förvaltnings AB

Ovanåkers Hembygdsförening