Vindförberg

I norra delen av Oresjön löper en rullstensås ut i sjön och bildar en lång udde, Vindförbergs udde. Åsen är en del av den stora Rättviksåsen och krönet reser sig ca 30 m över sjön. På de branta sluttningarna växer resliga tallar. Det finns även många gamla, grova och döda tallar som är viktiga för olika arter. Området, som idag är naturreservat, skyddades redan 1926 som naturminne på begäran av Dalarnas Fornminnes- och Hembygdsförbund.
I reservatet är det förbjudet att:

•   göra åverkan på mark eller geologiska naturföremål
  •  skada växande eller döda – stående eller ikullfallna – träd och buskar
  •   plocka eller gräva upp örter, lavar och vedsvampar
  •   elda
  •   tälta eller ställa upp husvagn
  •   rida
  •   medföra okopplad hund
  •   framföra motordrivet fordon
  • Vindförberg förvaltas av Länsstyrelsen men Ore Hembygdsförening har sedan flera år ett avtal med Länsstyrelsen om städning och tillsyn av reservatet.

Längst ut på udden finns ett av Dalarnas största järnåldersgravfält med 43 gravrösen från ca 350 – 550 e Kr. Under gravfältet finns en stenåldersboplats från ca 2000 f Kr. Gravfältet undersöktes 1965 – 1969 av docent Inga Serning.

Ore Hembygdsförening

Skapad av: (2017-05-25 10:47:09) Kontakta föreningen