CALLANDERSKA GÅRDEN

Callanderska gården - Mariefreds hembygdsmuseum

I Mariefreds stadskärna finns Callanderska gården, Klostergatan 5. Gården är ett sekelskifteshem från förra sekelskiftet inrymt i en färgaregård från mitten av 1700-talet. Förutom huvudbyggnad finns ett annex med vävstuga, ateljé och verkstad. Gården är tillgänglig för medlemmar året om. Butikerna har varierade öppettider och aktuella tider finns att läsa på Facebook.

Gården har en vacker trädgård med både krydd- och medicinalväxter samt odlingslotter för medlemmarna. Hela gården, fastigheten och trädgården underhålls och sköts av medlemmarna i Fastighetsgruppen och Trädgårdsgruppen.  Sommartid visas också gårdens hantverksbodar - en med verktyg från gamla tiders hantverk, en mjölk-, tvätt-, mangel- och strykbod samt en brandbod med äldre brandutrustning.

Sedan 2000 visas en utställning av penselfabriken OLUMA, som fungerade i Mariefred 1929 - 1999. Fabrikens olika tillverkningmoment visas dels i en videofilm, dels i en fotoutställning. Besökarna kan också se prov på en stor del av de många olika kvalitetspenslar som tillverkats genom åren.

Callanderska gården innehåller en samling kläder från slutet av 1800-talet och fram till 1920-talet, allt ifrån underkläder till festblåsor och hattar. Klädsamlingen visas endast efter förbeställning.

Inträdesavgift på museet är frivillig, swisha gärna ett bidrag till gårdens renoveringsfond. Extra öppethållande för grupper efter överenskommelse. Du som önskar en visning av Callanderska gården eller boka en guidad stadsvandring kontakta Museigruppen.

Mariefreds Hembygdsförening

Skapad av: Gudrun Johansen (2018-11-03 13:16:06) Kontakta föreningen