Mer om bygden

Vår bygd lider en viss brist på skriftlig dokumentation, forskning och filmer, vi bor en bit från universitet och residens. Det finns dock ljusglimtar: Föreningen har åren 1998 - 2021gett ut Hembygdskrönika en samling berättelser om livet i bygden förr och nu. Madesjö socken begåvades 1961 med de båda bokbanden Madesjö socken historia I och II, där Folke Petersson var huvudredaktör, det är ett gigantiskt arbete bakom. Av historiker är detta verk ansett som ett exempel på god lokalhistoria. Böckerna finns att köpa i Madesjö hembygdsmuseum för 150 kr (för båda).

Lyckligtvis finns nu en hel del dokumentation att söka i på nätet.

Utforska platsen är en del av hembygd.se, där vi  och andra hembygdsentusiaster lägger upp dokument och bilder som tillhör våra distrikt Madesjö,  Örsjö och Kristvalla.
Använd sökverktyget:  Ställ in på Kalmar län-Nybro- välj distrikt.

En översikt över socknarna i föreningen och föreningens verksamhetsområde: Bygden
—————-
Inskannat

Hitta lokalhistoria på nätet i olika databaser

Kartor på nätet

Kronpris Carls kartor 1846, inventering av rikets naturresuser, t ex skogar
Kartbild.com, se din by på 1960-1970 talet på fina flygkartor

Historiegeografen Oscar A. Jacobsson, blogg,  föreläste den 20 november 2014 om hur vi kan använda kartor när vi forskar om platser. Det finns 21 gårdar i Madesjö som finns med i de äldre geometriska kartorna som man kan hitta på http://riksarkivet.se/geometriska. Gårdarna är: Björstorp, Bällsjömåla, Ekaryd, Flakemåle, Flyebo, Getahult, Hanemåla, Holmen, Ingemundsmåla, Knappsmåla, Stora och Lilla Kolfly, Korpahult, Kåtterås, Lilla Ebbehult, Lilla Ebbehultsmåla, Norketorp, Norra Otteskruv, Rismåla, Siggegärde, Stora Gangsmad, Södra Otteskruv och Tjukehall,

Kolla på Lantmäteriet historiska kartor , välj Edge som webbläsare det underlättar här,  och sedan kan du jämföra med Google Maps.

FornsökRiksantikvarieämbetets fornfyndskarta med register

Stomkartor  på nätet , Häradskartor finns inte digitaliserade över vår bygd, däremot hittar man en del stomkartor att ladda ner,  Lesseboområdet.  ( Men östra delen av bygden saknas)

www.kartbild.com Digitaliserade kartor och flygfoton från olika tider. Lätt att använda.

Värdefull bebyggelse i Nybro  stad, Kalmar Läns museum 2011

Filmer på nätet

• ImageMinnesstenen över sju döda från Södra Sävsjö som omringades av skogsbranden 1652. Stenen finns  vid Långa Slät

Madesjö-Örsjö-Kristvalla hembygdsförening