Lindåsen

Stugan ligger inom kronoparken öresten i Marks revir och kallades för Andors efter en tidig ägare, byggdes troligen på 1850-talet och fick då i stort sett samma exteriör som den har idag. Den innehöll, då som idag, ett rum och förstuga. Förstugan bestod dock så sent som i början av 1920-talet av endast ett enkelt lager bräder såväl i väggar som tak, medan den del av stugan som utgjordes av bostadsrummet hade torv på taket. På 1950-talet fanns ett vindskydd, ”skonk” vid ytterdörren. Taktäckningen har skiftat under åren; torvtaket som täcker stugan idag lades för ett par år sedan.

Den ursprungliga jordkällare intill stugan bevarades, men vedboden som var fallfärdig revs när Hembygdsföreningen tog hand om stugan.

Invändigt hade rummet ett innertak och man fick härigenom en vind med en lucka åt förstugan. Vinden tillkom troligen vid ett senare skede än vid stugans uppförande. Förstugan har också haft en mellanvägg. Det inre utrymmet användes då som skrubb där diverse saker förvarades. I denna fanns också i högra hörnet en stor sten som man ej lyckats få bort.

Första kända där boende hette Andor Andersson från örby, född 30 sept. 1830 och hans hustru Anna-Stina Andersdotter från Torestorp, född 3 april 1820. Om Andor står det i husförhörslängderna att han ej kunde läsa. De flyttade in i stugan år 1862 eller 1863.

Familjen fick följande barn: Anders, f. 22 aug. 1855; August f. 23 juli 1861; Johan f. 4 april 1867, död 2 juni 1869; Augusta f. 6 febr. 1869; Anna-Greta f. 28 jan. 1871.

Äldste sonen Anders gifte sig 10 oktober 1882 med Maria Kristina Danielsdotter, f. 1 okt. 1854. De bodde i stugan och fick följande barn: Anna f. 31 okt.1886, bodde ogift kvar i stugan, död 1961; Johan f. 27 mars 1889, gifte sig och bodde i Björketorp; Emma f. 6 juni 1892; (Se nedan). Tekla f. 1 okt. 1866, utvandrar till Amerika.

Hustru Maria hade dessutom en flicka vid namn Augusta före äktenskapet som också växte upp i stugan. Hon utvandrade tidigt till Amerika och hjälpte sedan sina halvsyster Tekla dit.

Emma gifte sig med Algot Svensson f. 3 juni 1894. Denne byggde år 1940 efter Emmas bortgång (1935) ett eget hus som idag är sista fritidshuset innan Lindåsen. Detta kallade han Lillåsen.

Emma och Algot hade fyra barn och yngst bland dem är Ingemar Svensson, som sedan många år är hembygdsföreningens tillsyningsman för Lindåsen.

Maria vävde i stugan och hade två vävar stående i rummet. Föräldrarna sov i en utdragssäng i hörnet, medan man bäddade för barnen under vävarna. Matlagningen skedde i öppen spis i rummet. Fadern var förtennare och hade en bänk i förstugan där han arbetade med sina kopparkärl. Han dog av brännskador han ådrog sig vid detta arbete. Han var då 60 år gammal.

Anna Anderssons dödsbo sålde i juli 1962 stugan, som då låg på s. k. ofri grund, till Domän (då benämnt Domänverket). År 1973 ville Domän sälja stugan och hembygdsföreningen såg sig då nödsakad att köpa densamma för att den säkert skulle bevaras i samma utseende. Till stugan fick man då en tomt i storlek 1.336 kvadratmeter.

C:a 50 meter från uppfartsvägen efter vår vägskylt och intill där den första fritidsstugan nu ligger, låg tidigare ännu en stuga med namnet Lindåsen. Denna är nu riven. Här bodde på 1950-talet en kvinna som kallades Anna-Stina på Linnåsen. Något bortom denna stuga låg en källa där alla i stugorna boende hämtade vatten.

Uppgiftlämnare om Lindåsen är dels ovan nämnda Ingemar Svensson och dels Annie Svensson, dotter till Johan Andersson, född år 1889 i stugan.

Stugan har varit mål för många utflykter och sammankomster, såsom slåttergille och gökotta. Stugan står till medlemmarnas förfogande.

Kinna Hembygdsförening

Skapad av: (2012-04-16 14:55:57) Kontakta föreningen