Övrigt i parken

Magasin för samlingar
I samband med att Marks kommun under år 1982 avsåg att riva några fastigheter på Johannedal i Lydde i Kinna erbjöds Kinna Hembygdsförening ett tvåvånings timrat bostadshus med rymlig vind för nedmontering.

Med denna byggnad bereddes föreningen möjlighet att förverkliga ett sedan länge närt önskemål om större utrymmen för skrymmande föremål i den museala samlingen. Mängder av erbjudna sådana värdefulla föremål hade föreningen tvingats tacka nej till på grund av utrymmesbrist.

Med hjälp av arbetskraft som ställts till förfogande genom Arbetmarkandsstyrelsen (AMS), tidvis upp till 4 personer, vår parkarbetare och intresserade medlemmar, blev också huset nedtaget, bortforslat och uppmonterat i parken. En våning slopades, och dessutom några mellanväggar för att få större sammanhängande utrymmen.

Skolmuseum
I magasinet för samlingar, se ovan, iordningställdes 1993 på andra våningen ett mindre rum där vi vill visa hur en skolsal kunde se ut på 1930-talet.

Inredningen härstammar från skolor i Kinna och Gullberg. Katedern, som är från 1800-talets första hälft, har använts vid den ambulerande skolan i Trantorpsområdet.

Fågeldamm
Under 1991 kunde det mossområde som omnämnes ovan i texten om kvarnen införlivas i parkområdet. Detta gav möjlighet att anlägga en ny fågeldamm som ersättning för den som vi, huvudsakligen på grund av vattenbrist tvingade slopa 1977.
Dock är det nu mycket glest mellan fåglarna. Det har varit svårt att skydda gästerna för rovfåglar.

Friluftsscen
För att möta behovet av en estrad utomhus vid större publika arrangemang uppförs 1994 en sådan i anslutning till festplatsen framför danslogen.

Dansbana
Strax intill Logen ligger dansbanan med en mindre scen. Banan är täckt och försedd med väggar på tre sidor som skydd för publiken mot regn och vind.

Intill gräsplanen, eller lekplanen, finns fyra lotteribodar. Vill du grilla kan du använda den iordninggjorda grillplatsen längre upp bakom hembygdsgården, där vi bjuder på veden.

Vid entrén till parken finns en inträdeskiosk och en stor anslagstavla där föreningens arrangemang anslås. Vid denna plats börjar en snitslad 7 km vandringsled runt Mjögasjön. Det är en anslutningsled till den längre Ekleden (3 mil).

Kinna Hembygdsförening

Skapad av: (2012-04-16 15:54:21) Kontakta föreningen