Logen

Denna byggnad uppfördes 1968 efter förebild av Finnekumlaboden i Ramnaparken i Borås. Den ersatte då en nedsliten dansbana utan tak och parken behövde också en rymlig inomhuslokal med serveringsutrymme. Lokalen fick en golvyta av 125 m2.

Kommunalt anslag möjliggjorde att en kaffestuga, med elektrisk uppvärmning kunde inredas på övervåningen år 1970.

Danslogen och kaffestugan blev från början mycket uppskattade och användbara för föreningens verksamhet, och snart blev ytterligare utrymmen nödvändiga. Redan 1972 tillkom därför efter nya kommunala anslag och lotterier m. m. välbehövliga garderobsutrymmen, orkesterrum samt toaletter med kommunalt vatten och avlopp.

I och med att uthyrningar till allmänheten kom igång på allvar steg anspråken ytterligare, och år 1978 tillkom ett förrådsrum, en liten möteslokal, en handikapptoalett och elektrisk uppvärmning av hela danslogen.

År 1988 gjordes ytterligare en tillbyggnad. Denna gång utökades köket och kaffestugan till mer än dubbla golvytan och köket fick till stor del ny inredning.

1993 installerades diskmaskin i köket.

Mellan 1993 och 2006 har spisarna och diskmaskinen bytts. Diskbänk med över- och underskåp har bytts ut och utrymmet häromkring snyggats till,

Kinna Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-07 16:34:56) Kontakta föreningen