Kindgillets resa till Mårdaklev 2014

Kindgillets resa till hembygden 2014

Kindgillet har 13 september 2014 haft sin årliga resa till hembygden. Den startade i år utanför Kind, i Halland. Ett fyrtiotal medlemmar och anhöriga samlades hos Stigs MC och Motormuseum i Rolfstorp. Stig och Birgitta Carlsson tog emot gillets och berättade om museet och dess historia. Stort intresse visades när en gammal tändkulemotor startades upp och som sedan kopplades in för att driva en tröska via drivremmar.

Färden gick sedan till Sveriges trettonde världsarv, Radiostationen i Grimeton. Det är en imponerande syn att se de sex stora masterna som bär upp antennen som riktar sin sändningslob mot USA. En väl utbildad ciceron, Emma Jakobsson, berättade om radiostationen och dess historia och visade oss runt i den stora generatorhallen där Alexanderssongeneratorn står sedan 1925 med sin hjälputrustning.

Gekås Ullared fick inte sålt så mycket till deltagarna men en vältalig ciceron, Pernilla Hedek, berättade om företagets historia och dess utveckling till Sveriges största besöksmål och ett ledande företag inom handel.

Källsjö Mejeri, använder devisen "En smak av Halland", hade dukat fram sin egentillverkade ostkaka. Detta var den första produkt som de salufört och den var väldigt god. En av ägarna, Lennart Svenäng, berättade om arbetet med att starta ett mejeri ute på landsbygden vilket varit en hårt arbete.

Nu till hembygden Kind där Mårdaklevs kyrka fick dagens sista besök. Anita Larsson berättade om kyrkans historia och läste en dikt av Axel Burman. Efter klockringen avslutade Lars Rydh, gillesmedlem, med att spela Preludium av Gordon Young på kyrkans orgel.

Avslutningen av dagens resa till hembygden var på Klevs gästgiveri där Samuel Johansson med personal tog emot och serverade en god middag. Innan middagen var det ett kort styrelsemöte och ett medlemsmöte där två nya medlemmar invaldes. Vid kaffet höll ordföranden Lennart Andersson ett kort tal där han gjorde en återblick av dagens resa från andra sidan gränsen till Kind. Gillesmedlemmarna har fått se vad "En levande landsbygd" kan visa upp. Rolf Enander höll talet till hembygden. Han spann i sitt tal på en dikt av Verner von Heidenstam "Hymn till hembygden". Talet till kvinnan hölls av Bonde Andersson som framhävde betydelsen av jämställdheten mellan kvinnor och män vilket är en prioriterad fråga nu i valtider. Christina Andersson, ordförande i gillets syförening, tackade för inbjudan till årets resa till hembygden och hoppades på att samarbetet mellan föreningarna fördjupas ytterligare. Arne Johansson gjorde ett inlägg i kvinnodebatten där han citerade en åldrig väns uttalande där han hade sagt att "fruntimmerna ble rätt bra kavata när de feck rösträtt" och det är ju över nittio år sedan.

En lyckad avslutning på en lång resa till södra Kind.

Sven Persson, webmaster

Kindgillet i Göteborg