Om oss

Kalmar läns hembygdsförbund har sitt ursprung från år 1871. Vi är ett förbund som består av 90 hembygds- och kulturarvsföreningar varav 80 på fastlandet och 10 på Öland. Vi har 18 953  medlemmar anslutna, varav 32 är enskilda medlemmar. Vi är en, av tre, stiftare till Kalmar läns museum .

Vår uppgift är att verka för vården och tillgängliggörandet av våra kulturmiljöer och att värna vårt läns spännande kulturhistoria.

I samarbete med andra aktörer i länet arbetar vi även med turism- och landsbygdsutvecklingsfrågor. Vi är en samarbetspartner i olika utvecklingsprojekt. Vi ger möjlighet till erfarenhetsutbyte och tips på goda idéer mellan länets hembygdsföreningar.

Vi hjälper enskilda föreningarna vid projektansökningar och anordnar utbildningar.

Vi verkar för att våra hembygdsgårdar ska vara mötesplatser för människor, där man hämtar inspiration och kunskap. Vi vill förmedla att hembygdsrörelsen är öppen för alla, oavsett bakgrund.

Sammanlagt förvaltar och vårdar länets hembygdsrörelse ett kulturarv med 717 byggnader och 230 884 föremål.

Insamlad statistik från våra medlemmar visar att under 2023 utfördes hela 142 410 ideella timmar. Medlemsföreningarnas verksamhet har haft 109 517 besökare under året vid 1 117 aktiviteter.