Text Långåkers historia i korthet publicerad 2018-08-22

Långåker by

Kållereds Hembygdsförenings skrift Långåker – en by och dess folk, utsågs av Bohusläns Hembygdsförbund till årets skrift 2008, vilket glädjer alla som medverkar i vår verksamhet. Skriften är författad av Sture Bjelkåker och citeras till vissa delar nedan.

Byn Långåker ligger i Kållered socken, Askims härad i Västergötland och är känd sedan 1500-talet.

Bynamnet skrevs på 1500-talet Longakier, som betyder ”det långa kärret”. Stavningen har sedan utvecklats i flera steg till nuvarande Långåker. Byn har mestadels bestått av två gårdar. Dessa motsvarar de sentida fastigheterna Långåker 1:3 (norra delen) respektive 1:2 (södra delen). Tidvis har gården B varit uppdelad i två ”hushåll” BI och BII, bland annat under perioden 1824 till 1872. Det innebär att upp till tre tidvis ganska stora familjer levat och haft sin utkomst från dessa gårdar.

Kållered socken

Sockennamnet skrevs år 1421 Kollarudh. Förstavelsen kommer från mansnamnet ”Kolle”, eller möjligen ”kulle”. Efterledet är ”ryd” som betyder röjning. Socknen består huvudsakligen av skogs- och bergsbygd med odlade dalgångar. Arealen är 25 kvadratkilometer, varav ca 20 % åker och ca 40 % åkermark.

Kyrkligt tillhörde Kållered från början Skara stift och överfördes år 1620 till det då nybildade Göteborgs stift. Kyrkan har ett medeltida långhus.

Kållered socken blev kommun från 1862 och fram till kommunreformen år 1971, då uppgick den tillsammans med Lindome, i Mölndals kommun.

Fram till mitten av 1600-talet utgjorde del av sockengränsen även riksgräns mot Danmark (vid Flabäck).

Askims härad

Häradet omnämndes på 1200-talet som ”Askheim herad”. Enligt Äldre Västgötalagen bestod häradet av de fem socknarna Askim, Frölunda, Fässberg, Kållered och Råda. Senare har tillkommit bl a Styrsö. Häradet var ockuperat av Danmark åren 1613 – 1619 som ”pant” i samband med Älvsborgs andra lösen, enligt vad som stadgades vid Freden i Knäred 1613.

Askims härad tillhörde Älvsborgs län fram till år 1679 då Göteborgs och Bohus län skapades. Sedan år 1998 ingår häradet i Västra Götalands län.

Lite nutidshistoria beträffande Kållered

Från föreningens skriftserie har följande hämtats:

Järnvägen genom Kållered invigdes 1888, samtidigt skapades det ett centrum runt stationen, tidigare var kyrkan och gårdarna vid landsvägen mot Annerstorp centrum i Kållered. Landsvägen söderut mot Lindome gick där Streteredsvägen i dag går. På 1840-talet ville ägaren till Rossareds gård ha närmare väg till Göteborg. Han lät bygga en privat väg som tog en ny riktning genom Kållered. Vägen kallades efter sin byggherre för Kjellbergska vägen och kallas nu Gamla Riksvägen. Man tog avgift för trafiken vid bland annat tullbommen vid Flabäcks gästgiveri.

Sommargäster

Kållered var ett paradis för sommargäster under många år kring sekelskiftet 18-1900. Tillkomsten av järnvägen möjliggjorde resande från Göteborg på ett enklare sätt jämfört med tidigare.

Flera läkare i Göteborg som behandlade patienter med bröstsjukdomar, såsom tbc, vilket var en vanlig sjukdom på den tiden, rekommenderade Kållered för rehabilitering. I Kållered var luften ovanligt stärkande, med ren skogsluft och salta västanvindar. Från de höga bergen västerut kunde man vid klart väder se södra skärgården och höra signalerna från Säröbanans tåg.

Kållereds Hembygdsförening

Skapad av: Inge Börjesson (2018-08-22 16:34:32) Kontakta föreningen