Botvidstäppan

Image

Berättelsen eller skall vi säga skrönan om Botvid, Haar och Sven har hållit sig levande i över 300 år. Hur de deserterade från den svenska hären under 30-åriga kriget och tog med sig en kista med krigsbyte. De vandrade länge och hittade till slut en ödslig plats uppe i Mälarmården.

Där slog de sig ner bröt mark och byggde hus. Men som det ofta kan bli så kom det osämja med i bilden. Det kan ha berott på att Haar tappade nyckeln till deras skattkista i en mosse som idag heter Nyckelmossen. Någon av de tidigare vännerna blev då så arg att han kastade skattkistan i den närliggande sjön från det som i dag heter Kistberget.

Osämjan bestod och det enda de kunde göra var att flytta isär. Haar begav sig till den södra ändan av den närliggande sjön, som fick sitt namn efter honom, Harsjön. Sven flyttade norrut till ett ställe som heter Clemetstorp men som omkring 1680 bytte namn till Svenstorp. Botvid blev kvar vid täppan, och kallades efter honom Botvidstäppan. Senare fick stället namnet Heden och det flyttade in nya människor.

En sådan här skröna brukar bygga på ett visst mått sanning. Så är det även i det här fallet. Botvid Södesen är en historisk person som tillsammans med hustru Ingebor får barn och dör enligt kyrkoböckerna 1722 i en ålder av 107 (!) år. Det finns lämningar efter ett gammalt torp, i södra ändan av Harsjön. Det kan ha varit där Haar bodde. Sven kanske flyttade till Svenstorp för där finns 1692 en Pär Svensson som kan vara en son till ”vår” Sven.

Hur det nu än är, så är platsen ett exempel på hu våra förfäder fick slita för sitt uppehälle. Låt fantasin vara med, när du vandrar omkring bland de gamla grunderna och odlingsrösena omgivna av många hundra meter stenmur. Och se upp, Du kanske träffar Botvid!

Vägbeskrivning

Åk från Eskilstuna söderut till Hållsta. Passera järnvägen och fortsätt mot Hälleforsnäs. Efter c:a 12 km, strax före Holmsjön, skylt till höger mot Svenstorp-Botvidstäppan. Vik av och åk c:a 2 km, följ där skylten mot Harsjön och efter 200 m är du framme vid en liten parkering. Härifrån går det en ganska svårgången stig, som ej är handikappvänlig och efter c:a 400 m är du framme vid boplatsen.

Husby-Rekarne Hembygdsförening

Skapad av: Maria Melin (2018-09-25 18:59:50) Kontakta föreningen