Om oss

Hönö Hembygdsförening startades redan 1954 och äger och driver Hönö Hembygdsgård med Tôseras och Olauses vackra hem och Kvarnen på Hönö Heden.

Vi arbetar nu med att utveckla Hembygdsgården och Hönö Hedens kvarn, för att ge öbor och besökande känslan av hur man levde på ön under tidigare sekel. Föreningen har en viktig uppgift att förmedla dessa kunskaper vidare till kommande generationer.
Här arbetar vi också med nya aktiviteter. Med nya visningar, träffar på gården, teatergrupp för egna teaterstycken, inventeringar, dokumentation mm. Allt för att ge nya möjligheter att se och uppleva gården med den unika gamla butiken.

Kom med i Hembygdsföreningens gemenskap

Du som funderar på att göra något trevligt på din fritid, skall känna dig välkommen till oss. Du behöver inte vara yrkesman/kvinna för att göra nytta och ha glädje av ditt engagemang. Det finns så många saker som behöver uträttas i en hembygdsförening. Vår uppgift är ju att bevara, dokumentera och presentera vår lokala historia. Man lär ju nu också ha konstaterat att det dessutom är nyttigt att vara med i en förening.
Hur gör man? Ring, skriv eller e-posta till oss, så skall vi göra vårt yttersta för att du skall trivas med oss. Mera informatin om detta finns på "Bli medlem".

ImageImageImage