Historien om Grythyttan

Grythytte By – Heden – Grythytte Hed – Grythyttan

Namnet Grythyttan härstammar från medeltiden, då man började framställa järn i hyttan/masugnen vid älven mellan sjöarna Sörälgen och Torrvarpen. Någon exakt datering av orten är inte känd. Över lag är det sällsynt med skrivna dokument ifrån den här tiden, där det framgår när en plats börjar bebyggas och få namn.

Det vi vet är att år 1540 är hyttan namngiven och kallas Grythyttan. De första bergsmännen som vi känner till och som är bosatta här är: Anders Värme, Jöns Håkansson, Björn Olsson och Lasse Olsson. De bor i några gårdar i närheten av hyttan. Bebyggelsen kommer senare att kallas Grythytte By. Så är förhållandet under c:a hundra år, fram till slutet av 1630-talet. Nya generationer bergsmän fortsätter hyttdriften.

Vid mitten av 1630-talet sker förändringar i det lilla samhället. Det är en tid när statsmakterna bl.a. ivrar för brytning av silvermalm. Fynd av silverhaltig malm görs i närheten av Grythyttan och vid Silvergruvan, norr om nuvarande Hällefors samhälle. Brytningen kommer igång och man är i stort behov av arbetskraft. Det resulterar i att nya människor flyttar hit och bosätter sig i området. På grund av befolkningsökningen uppstår behovet av att inrätta en församling och bygga en kyrka. Kyrkan står färdig och invigs 1633 och några år senare anlägger man ett torg. Markområdet där byggandet sker kallas ”Heden”. Byggnader uppförs runt torget och i dess närhet. Den nya bebyggelse kallas Heden eller Grythytte Hed, till skillnad från Grythytte By nere vid älven. Områdena växer med tiden ihop och utvecklas till det som är dagen Grythyttan.

Det kan förekomma att man vid samma tid skriver Heden eller Grythyttehed om vartannat.
Likaså är man framdeles inte särskilt strikt när det gäller skrivningen av ortnamnet och det händer att benämningen är både Grythyttehed och Grythyttan.

Grythyttehed är benämningen på samhället fram till 1932, då ett namnbyte sker. Järnvägsstationen och postkontoret ändrar då namnet till Grythyttan – det som sedan dess är namnet på vår lilla ort i hjärtat av Bergslagen.

Åke Granberg

Beskrivning: Torget Grythyttan

För att upptäcka mer, klicka på länkarna nedan.

Bovik
Grythyttan
Kärvingeborn, Brunnshyttan
Limmingen, Flosjöhyttan