Multiparken vid Strandpromenaden?

Så här skulle multiparken kunna se ut. Skiss från 2013. Kärleksparken är överst i bild och Strandpromenaden t v .

Multiparken vid Strandpromenaden blev inte av

Gamla Varberg har bett att få se hur den tilltänkt multiparken skulle kunna komma att se ut, och vi har fått ovanstående skiss som härrör från en utredning 2013. Ark. Maja Moberg skickade med följande kommentar:

"Hej!

Det är ingen skateboardpark som ritats – utan en multipark. Parken ska alltså innehålla utrymme för fler streetsporter än skateboard, som t.ex. klättring, bmx-cykling, basket med mera. Det är viktigt att skilja på en skatepark och en multipark eftersom ju fler sporter som kan utövas på platsen, desto fler personer i samhället är intresserade av och kan använda en sådan park. Syftet är att skapa en plats för så många streetsporter som möjligt, i samma park.

Den skiss som finns bifogad är ett förslag som togs fram inom projektet då det var under utredning 2013. Även om man nu landat i en önskvärd placering av parken vid Ankaret, så är det inte säkert att multiparken kommer att se ut på detta sätt. Dock är underlaget framtaget med utgångspunkt ur platsen och dess omgivning.

Observera att detta fortfarande är ett arbetsmaterial och att detta kan ändras. Se det därför som ett exempel på hur en multipark med utrymme för många sporter kan se ut.

För fler exempel, leta gärna upp bilder från Helsingörs multipark eller Plug N’ Play i Köpenhamn, för att nämna några exempel med samma funktion men olika utseende och förutsättningar.
Med vänliga hälsningar

Maja Moberg
Landskapsarkitekt LAR/MSA
Avdelning Offentliga rummet