Om oss

Blekinge fornminnesförening vänder sig till  alla som är intresserade av arkeologin i Blekinge

Vi är en vänförening till Blekinge Museum och tillsammans med dem försöker vi skapa en varierad och engagerande verksamhet som tar fram och belyser vår fornhistoria. Vi kan följa museets fältverksamhet på nära håll, uppleva saker tillsammans och göra nytta genom medverkan i publika arkeologiprojekt.

I Blekinge möts skog och hav. Östersjön har bundit samman länder, men också varit en plats för sjöstrider och maktkamp. Elleholm kan berätta om härjningar och stridigheter medan vraket efter danske kungens flaggskepp Gribshunden också kan vittna om en gemensam historia över nationsgränser. De pågående forskningsprojekten spänner över en lång tidsrymd. Spåren av odling och samhällsbyggnad kan följas tillbaka till stenåldern. Kulturmiljön runt Siretorp utanför Sölvesborg berättar med sina välbevarade arkeologiska fynd av boplatser, redskap och keramik om människors vardagsliv långt före nationernas epok. Människan har i alla tider färdats på vattnet och fynd runt om i Blekinge berättar om långväga kontakter och utbyten, runt Östersjön och längre bort än så. Västra Vång med sina spektakulära keltiska bronsåldersföremål och guldgubbar kan lära oss om äldre tiders kontaktnät och världsbild. Vår bild av jägarstenåldern som framträder i Ljungaviken är på flera sätt ny och sensationell.

Våra stadgar

hittar du här: Stadgar för Blekinge Fornminnesförening 2022.doc