Om oss

Ånimskogs Hembygdsförening grundades 1954. Vår hembygdsgård, en dalslandsstuga från Nedre Strand, är belägen i Ånimskogs samhälle. Hembygdsgården invigdes 1959.

Historia

Man kan säga att Ånimskogs hembygdsförening föddes när Ånimskogs kommun gick i graven. Tanken på en hembygdsförening uppstod nämligen vid ”gravölet” efter Ånimskogs kommun, som den 1 jan 1952 uppgick i Tössbo kommun. De tidigare förtroendevalda i kommunen, samlades den  1 dec 1951 i kyrkskolan för en avskedsmiddag. Samtalet kom då bl.a. beröra hur socknens historia skulle bevaras. Resultatet av diskussionen blev att en hembygdsförening borde bildas.

Idén om en hembygdsförening fortsatte att diskuteras, och vi ett möte ett drygt år senare, den 28 jan 1945, bildades en interimsstyrelse bestående av Gunnar Hedén, Hilmer Hermansson, Elsa Bäckström och Axel Axelsson. Dessa lämnades fria händer att förbereda föreningens organisation. Det skulle dröja ytterligare ett år innan föreningens bildande fastställdes. Detta skedde den 26 jan 1954 på ett möte i Ånimskogs Hemvärnsgård.

Hembygdsgården

Att skaffa en egen hembygdsgård var den första stora satsningen. År 1955 skänkte K. J. Fremling en tomt i L: a Mossen, där hemmanet Mossen en gång legat. Året därpå inköptes en Dalslandsstuga i Nedre Strand, vars ägare Ivar Nordström senare efterskänkte köpesumman 200 kr. Stugan plockades ner, fraktades till den nya tomten och sattes upp där.
Nu återstod inventarierna. Gåvor från sockenborna strömmade in och den 26 juli 1959, i samband med att föreningen stod som värd för Dalslands Fornminnes- och Hembygdsförbunds årsmöte, kunde stugan invigas som ett bondehem från mitten av 1800 talet. Invigningen förrättades av landsantikvarien Sven-Axel Hallbäck. Önskedrömmen om Ånimskogs Hembygdsgård hade gått i uppfyllelse.

Men till en bondgård hör ju även uthus. Redan samma år som Hembygdsgården invigdes, kunde ett timrat hemlighus uppföras. Detta hade tillhört familjen Hesselbom i Vingnäs. Säkert har detta många gånger brukats av konstnären Otto Hesselbom, när denne bodde hos släktingarna i Vingnäs.

Visthusboden med hemlighuset längs till höger.
En visthusbod uppfördes 1962. Denna hade tidigare hade stått på granngården ”Krôpningekôl”, en gård som ägts av Torbjörn Lindström och som revs i samband med att  ÅSA-hus startade en träindustri i L:a Mossen. Halva denna visthusbod flyttades och byggdes upp vid Hembygdsgården.

Smedjan
En smedja byggdes upp 1978 med timmer från ett gammalt magasin, som hade stått i Ö. Berg, och skänkts av bröderna Elof och Pär Larsson.

Väktarestinas stuga.
Det senast  hus som flyttades till Hembygdsgården var Väktare-Stinas stuga, som i början av 1980-talet flyttades från St. Mossen.

Aktiviteter

Föreningen genomför årligen ett antal återkommande aktiviteter.  Sålunda arrangerasValborgsmässofirande i Ånimskogs församlingshem. Då firas vårens ankomst med sång, vårtal och kaffe. Kvällen inleds i regel med kvällsandakt i kyrkan och avslutas med valborgsmässoelden på Ropareberget utanför församlingshemmet.

Den andra lördagen i juli arrangeras en hembygdsdag vid hembygdsgården. Då träffas gamla och nya ånimskogsbor över en kopp kaffe med klengås och annat kaffedopp och, framför allt, gemytliga samtal. Samtligs byggnader är öppna, där du kan studera gamla redskap m.m.

Andra lördagen i september infaller bakdagen. Föreningens husmor med medhjälpare, har då sedan tidiga ottan eldat bakugnen varm och bakat dalslandskakor. Klockan 11 - 16 serveras sedan kaffe med nybakat bröd till vanligtvis ett stort antal gäster.

Årets verksamhet avslutas med en julmarknad, som genomförs tillsammans med Ånimskogs samtliga föreningar. Marknaden avhålls i den närbelägna Bygdegården. I Hembygdsgården serveras då julgröt med smörgås och kaffe.