Arkivbiblioteket

På Lindströmsgården finns ett bibliotek med hembygdslitteratur som skänkts av Elof och Olga Lindälv. Det finns även avskrifter av Älvsåkers kyrkoböcker och husförhörslängder. Gravstensinventering med foto och personuppgifter över gamla kyrkogården (närmast kyrkan) samt bygdefotografier i form av hus, aktiviteter och gruppfoto. Här finns också kartor och lagaskifteshandlingar, skolkataloger och examensböcker, samt hembygdslitteratur från Halland och angränsande bygder. Och ett stort register över invånarna i Älvsåker och angränsande socknar från mitten av 1600-talet till en bit in på 1900-talet, där man kan söka personer eller platser (gårdar, torp). Söker man en person kan man få reda på personhistoria, släktskap och var personen bott. Söker man en plats kan man få reda på vilka personer som bott där.

På arkivbiblioteket kan man få ta del av materialet och vid våra regelbundna arkivbiblioteks-träffar (se aktivitetskalendern) tar vi tacksamt emot mera information eller så "smálar vi om bygda" bara.

Vi har också ett brandsäkert arkiv och tar gärna emot eller kopierar gamla by- eller gårdshandlingar samt gamla foton mm.

Älvsåkers Hembygdsgille

Skapad av: Älvsåkers Hembygdsgille (2012-08-08 10:51:44) Kontakta föreningen