Kyrkan

En av de verkliga klenoderna bland norra Hallands kyrkor är Älvsåkers medeltidskyrka med anor från tidigt 1200-tal eller t.o.m ännu äldre.

Beskrivning: Kyrkan från SV

Från kyrkans första tid finns några gamla inventarier bevarade. Det är altarstenen med relikgömma samt ett konsegrationskors, målat på den norra väggen vid biskopens invigning av kyrkan.

1753 restaurerades kyrkan och den halvrunda korabsiden tillkom. Därefter gjordes de vackra takmålningarna av Ditlof Ross. Målningarna skildrar de olika skapelsedagarna samt Fadern, sonen och den heliga Ande. I taket finns även fragment av tidigare målningar utförda i början av 1700-talet av Sven Wernberg, göteborgsmålare som tillhörde den sk Läcköskolan.

I klockstapeln invid kyrkan finns två klockor. Lillklockan är gjuten 1768 och storklockan kom till 1782 och är ovanligt nog prydd med en bild på Gustav III och hans gemål. Båda är omgjutningar av äldre klockor.

Författare: Ingun Adolfsson

Mer om kyrkan och kyrkogården

Älvsåkers Hembygdsgille

Skapad av: (2012-08-09 07:02:20) Kontakta föreningen