Om oss

Almare Stäkets Hembygdsförening startade 1949. När ”Gamla Stäketskolan” som öppnades 1916 avslutade sin skolverksamhet 1991 fick föreningen möjligheten att utnyttja lokalerna för sin verksamhet. Där finns nu föreningens möteslokal med arkiv, rum för vävaktiviteter och en större möteslokal med kök för allmänna föreningsmöten och uthyrning. Gamla Stäketskolan förvaltas av Bygdegårdsföreningen (Stockholms läns bygdegårdsdistrikt).
Verksamheten har främst inriktats på att bevara och informera om hembygdens historia med anknytning till Stäket och närliggande områden. Information har skett genom föredrag, guidade vandringar, mm. Återkommande aktiviteter har varit årsmöten, aktiviteter kring jul och midsommar, musikkvällar, mm. Några utdrag ur föreningen stadgar återfinnes nedan.

I oktober 2019 hölls föreningens 70-årsfirande med utställning av bilder, texter, kartor och ett bildspel. Kallelsen till detta 70-årsfirande innehåller en del om föreningens och Stäkets historia (text och bilder) och är väl värd att läsa. Kan laddas ned som dokument i pdf format, klicka på texten ”ASHF 70 år – 2019” nedan.

ASHF 70 år - 2019.pdf

Utdrag ur föreningens stadgar:

Almare-Stäkets Hembygdsförening är en sammanslutning av vänner till hembygden, dess minnen och traditioner, dess natur och kultur, med syfte att öka kunskapen om och stärka sammanhållningen kring hembygden. Föreningen vill alltså särskilt arbeta för att bygden – ur kultur – och naturhistorisk synpunkt värdefulla minnen – vårdas och bevaras, att ungdomen vinnes för dess strävan samt att erbjuds till sund förströelse inom hembygden. Almare-Stäkets Hembygdsförening är en sammanslutning av vänner till hembygden, dess minnen och traditioner, dess natur och kultur, med syfte att öka kunskapen om och stärka sammanhållningen kring hembygden. Föreningen vill alltså särskilt arbeta för att bygden – ur kultur – och naturhistorisk synpunkt värdefulla minnen – vårdas och bevaras, att ungdomen vinnes för dess strävan samt att erbjuds till sund förströelse inom hembygden.

Var och en som äger intresse för dessa uppgifter kan bli medlem av föreningen.